محل تبلیغات شما

اندیشه قصرشیرین " در مصاحبه اصلاحات کرمانشاه با دکتر شهاب تجری حقوقدان و مدرس دانشگاه تجری: منشورحقوق‌شهروندی دولت را مکلف به تحمل و مدارا در برابر نقد نموده است/شکایت از رسانه ها به هر عنوانی زیبنده ی مدیران دولتی نیست.

 پس از آنکه امیربابایی فعال رسانه ای کرمانشاهی در کانال تلگرامی خود خبر از شکایت مجدد استانداری کرمانشاه داد بر آن شدیم تا پیرامون این موضوع با آقای دکترتجری وکیل پایه یک دادگستری و فعال ی کرمانشاهی داشته باشیم ♦️

جناب دکتر در ابتدا آیا نماینده حقوقی یک دستگاه دولتی میتواند بجای اشخاص و مدیران و کارمندان آن دستگاه اقامه شکایت کند؟ نه؛ قاعده این است که افراد یا خود و یا وکیل انتخابی آنها می تواند شکایات و خواسته های حقوقی آنها را در محاکم پیگیری کند. البته این قاعده دارای استثنائاتی نیز هست از جمله ماده ۳۲ آئین دادرسی مدنی که اختیار داده که در پیگیری حقوق سازمانها و نهادهای دولتی از نماینده حقوقی آن اداره استفاده شود. اما موضوعات حقوقی مدیران و کارکنان مشمول این استثناء نیست و باید با قانون خاص از این حق بهره مند شوند.

جناب دکتر به عنوان یکی از ارکان ستاد انتخاباتی دکتر آیا در دولتی که منشور حقوق شهروندی را به تصویب رسانده است شکایت از رسانه ها زیبنده است؟ از دو منظر میشه پاسخ داد. یکی از منظر صرف حقوقی است که بر اساس آن هر کسی که فکر می کند حقوق وی مورد تعرض و تعدی قرار گرفته ، می تواند در محاکم دادگستری دادخواهی کند و حقوق انتظار ایثارگری ندارد و این شامل همه شهروندان می شود ، اعم از مدیران و کارمندان و عامه مردم و.؛ اما از منظر دیگر که همان  آرمانهای‌اصلاح‌طلبی است اگر به موضوع بنگریم ، کمی داستان فرق می کند.

اگر اصلاح طلبی در عرصه ی ی را به آزادی و دموکراسی خواهی معنا کنیم که همین هم هست، باید برای رسیدن به آرمانها و اهدافش در این چهارچوب دست به ایثار و  ازخودگذشتگی زد. این دولت نیز محصول آرمانهای اصلاح طلبی است لذا مدیران آن نیز باید برای این آرمانها تلاش کنند و حتی اگر در این راه لازم باشد ایثارگری کنند‌‌

کاری که امثال خاتمی انجام داده و می دهند‌. وجود رسانه های قدرتمند و فعال یکی از ستونهای اصلی دموکراسی و مردمسالاری است که طبیعتا از اهداف اصلی اصلاح طلبان نیز هست. برای رسیدن به این هدف مدیران دولتی هم باید تلاشهای قانونی به کار ببرند و هم فراتر از آن #سعه‌صدر و تحمل خود را افزایش دهند.

به همین خاطر در ماده ۲۸ #منشورحقوق‌شهروندی دولت را مکلف به تحمل و مدارا در برابر نقد نموده است. از این زاویه اگر داستان را ببینیم قطعا شکایت از رسانه ها به هر عنوانی زیبنده ی مدیران دولتی نیست.   این منشور حداقل برای مجموعه ی قوه ی مجریه  اام‌آور است و بنابراین مدیران اجرایی و مسئولین دستگاههای دولتی قانونا باید به آن ملتزم باشند و از آن  تخلف نکنند و دست از شکایت رسانه ها بردارند.

به نظر شما مرز نقد با برخی مصادیق مجرمانه چیست ؟  لازم است نکته ای مهم و کلی (بدون توجه به موردی خاص) عرض کنم که اهمیتش کمتر از مطالب قبلی نیست و آن این که رعایت چهارچوبهای نقد به گسترش فضای نقد و نقادی کمک خواهد کرد.

حقیقتا ما نمی توانیم مدیران را توصیه به پذیرش نقد و حتی تحمل سخنان ناروا برای ایجاد و گسترش فضای نقد و انتقاد پذیری بکنیم، ولی خود پایبند اصول و چهارچوب معقولی در نقد نباشیم. این را برای محدود کردن نقد نمی گویم بلکه دغدغه ی اصلی من  موثربودن نقد است.

در باب نقد و انتقاد سخنان بسیار گفته شده اما به نظر بنده رعایت سه نکته در بیان انتقادها، در گسترش و تثبیت فضای انتقادپذیری موثر است. الف: دیدن نکات منفی و مثبت در نقد. مگر این که مدعی باشیم یک فرد یا گروه هیچ نقطه ی مثبتی ندارند.

اگر ما فقط به عیوب و نقائص بپردازیم ، نقد ما تاثیر خود را تا حدودی از دست می دهد و برای دیگران تصور  دشمنی و  عداوت شخصی ایجاد خواهد شد و اگر هم صرفا به محاسن بپردازیم به  چاپلوسی و تملق شبیه خواهد شد.

  ب: رعایت  حدوداخلاقی در نقد بسیار مهم است که البته شامل بسیاری از قواعد حقوقی هم می شود. چون حقوق معمولا حداقل اخلاقی است که باید در جامعه جاری باشد.

ج:منتقد باید  کارشناسانه و  عالمانه به نقد بپردازد و در عین حال مجهز و مسلح به  اطلاعات‌کافی در موضوع نقد باشد در غیر این صورت نقد به  نق شبیه خواهد بود.

مطهری: برخی نمایندگان شیرین‌کاری می کنند

هوشیاری مقابل کاندیداها با خرید رای دنبال معامله با شرف مردم هستند

در آستانه انتخابات " با دروغ گویان و فریب کاران همراه نشویم.

نقد ,مدیران ,شکایت ,دولتی ,ی ,رسانه ,رسانه ها ,است که ,شکایت از ,از رسانه ,نقد و

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها